De la nișă la mass market: grain whisky/single grain whisky

De la nișă la mass market: grain whisky/single grain whisky

După cum evoluează lucrurile în ceea ce privește single malt-ul fără declarare a vârstei, este oare posibil ca single grain whisky-ul să poată devein  la fel de popular ca single malt-ul sau blended scotch-ul? Acum când cei de la William Grant sunt însoțiți și de Diageo și mai ales și de David Beckham în efortul de a ridica acest segment, toate acestea s-ar putea întâmpla mai devreme decât credem cu toți.

Lansarea produsului de la Girvan cu cele trei sortimente : NAS, 25 YO și 30 YO a putut părea o surpriză și o hazardare a celor de la William Grant. Să nu uităm că ei dețin în portofoliul lor single malt-ul nr 1 mondial, Glenfiddich pe care l-au adus în postura actuală printr-un efort susținut care durează din 1963. Perioada nu e tocmai foarte lungă dacă ne raportăm la istoria brand-ului sau la istoria whisky-ului.
Ceea ce-și propun ei este să reușească să vândă 1.000.000 de nine liter cases de single grain anual până în anul 2063. În mod sigur ei încearcă lansarea unei nișe de lungă durată și nu o categorie, pentru că ea există deja. Grain whisky se produce încă din secolul al XV-lea în Scoția din cerealele care prisoseau, iar în mod serios producția a început după 1820 odată cu invenția lui Aeneus Coffey.

GIRVAN NIGHT

Single grain-ul a fost mereu cenușereasa industriei. Oamenii  încă îl consideră o umbra a industriei și un rău necesar, atunci când vine vorba despre producerea blended scotch-ului. Puțină lume știe că produsele de la Girvan sau North British se regăsesc în toate blend-urile de success de pe piață. Poate cel mai cunoscut grain whisky este cel de la Cameronbridge pentru că adesea a fost advertizat de Diageo pentru apartenența sa la Johnnie Walker. Astăzi este și mai cunoscut sub numele de Cameron Brig.
Surpriza vine din partea producătorilor de grain whisky, care la ora actuală, în încercarea de a face față cererii uriașe din ultimii 8 – 10 ani de care a beneficiat blended scotch-ul, au deja stocuri considerabile. Ei sunt gata să facă pasul pe care deja îl anticipăm. Consumatorul în schimb nu este pregătit pentru o astfel de schimbare, fie că vorbim despre cel din Scoția și Marea Britanie, tocmai pentru că nimeni nu i-a explicat care e diferența dintre single malt și single grain. Despre partea noastră de Europă nici nu are rost să ne hazardăm în a face speculații, cu toate că noul produs ar putea prinde mai ales pe un trend al tinerilor consumatori pur și simplu neinteresați în a cunoște diferențele dintre malt whisky și grain whisky. Grain whisky-ul este mai lejer de băut fiind mai ușor ca și corpolență și pretându-se mult mai bine la mix-uri. Segmentul feminin este de asemenea unul vizat de marketing-ul producătorilor de grain whisky.

SNOW GROUSE

Cel mai cunoscut grain whisky de pe piață la ora actuală este Snow Grouse, care pentru cei mai mulți consumatori și chiar și pasionați este o enigmă. Marea lor majoritate habar nu au că au de-a face cu un grain whisky. Acesta este și motivul pentru care este recomandat să se bea înghețat direct din frigider. Este disponibil în Suedia și marea Britanie și se vinde mai ales în rețeaua travel retail unde lumea nu prea știe neapărat ce cumpără. În total Snow Grouse vinde cca 15.000 de nine liter cases. Pe locul al doilea la distanță destul de mare este Compas Box Hedonism, o companie britanică de tip boutique înființată de un american entuziast dar priceput la crearea de whisky-uri. Totalul atins de acest produs este de 3.000 de nine liter cases fiind destinat exclusiv connoisseurilor.
Dintre jucătorii menționați mai sus, nici unul nu are puterea financiară de a mișca piața în sus pentru acest tip de produs. Aici intervine William Grant cu instalația industrială de la Girvan care a stabilit deja prețurile pentru categoria single grain: 45£ pentru sortimentul Girvan Patent Still #5974 (un NAS), 250£ pentru 25 Year Old și 375£ pentru 30 Year Old. Nici Diageo nu lasă garda jos și și-a adus în echipă un mijlocaș de neînvins al marketingului, chiar dacă asta a stârnit controverse. David Beckham este o mașină imbatabilă de vândut produse, iar single grain-ul Haig Club tocmai ce a intrat pe mâinile lui.

SINGLE GRAIN GIRVAN

Cei de la William Grant și-au propus un realist target de 250.000 de nine liter cases pentru următorii 25 de ani și deja au dezvoltat trei sortimente pentru care s-au pus pe treabă și creează și stocuri.
Diageo pariază pe cartea marketing-ului accelerat, care are toate șansele să se comporte ca o locomotică și să tragă toată industria spre înainte. David Beckham și Simon Fuller au reușit să înlăture toate barierele din orice piață și pentru orice produs au acționat, astfel că grain whisky-ul ar putea fi viitorul lor proiect revolutionar.
Fie că Girvan va reuși să vândă până în 2063 anual 1.000.000 de nine liter cases sau că Diageo o va lua considerabil mai repede înaintea lor prin stabilirea unui nou trend și inventarea a ceea ce se numește next cool thing in whisky, single grain-ul și grain whisky-ul au doar de câștigat, așa că, ar fi bine să începeți să vă familiarizați cu el.

FOTO: thewhiskylounge.com; misswhisky.com

Author

Pasionat de whisky și autorul primei lucrări românești despre whisky-ul scoțian - The Scotch Whisky Emporium - am decis să împărtășesc tuturor povestea frumoasă a acestui distilat cu o istorie de mai bine de cinci secole.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *